Zwaar werkweekend!

Afgelopen weekend was het werk weekend voor de cast van “I’ve got the Music in me”. Op zaterdagochtend was iedereen al vroeg uit de veren. Om 9.00 aftrap van onze repetitiedag. Iedereen kwam met zware bepakking aan bij het facilitair bedrijf. We moesten alle kleding meenemen zodat er alvast naar het totaalplaatje gekeken kon worden. Onze “klerewijven” Saskia en Brigitte hadden al heeeeel veel werk verricht en voor iedereen een tas met kleding bij. Het grote doorpassen begon meteen. Wat een leuke kleding kwam er voorbij. Die jaren 70 waren zo gek nog niet. Ook hingen hier en daar pareltjes van dansjurken. Jaja, alles wordt weer uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat deze productie goed in de kleren zit.

Choreografen Sylvia en Greetje bijten het spits af. Even hier en daar een kleine wijziging en wat puntjes op de welbekende i zodat iedereen voor zichzelf de hiaten eruit kan halen en de foutjes zelf kan filteren. Uiteraard kunnen we hen de hele dag om details vragen maar ook zie je hier en daar wat mensen onderling de passen doornemen. Voor mezelf had ik een spannende actie deze week want ik ben back-up voor 1 van mijn BOV collega’s die kampt met een blessure. Of ik nog even een dansje wil instuderen. Gelukkig kreeg ik woensdag hulp van de “mede werksters” en nam Sylvia de details nog even met me door. Irma kwam zelf donderdagavond nog even bij mij thuis langs om wat vragen door te nemen. Met al die hulp moet het zeker gaan lukken.

Tegen 11.30 is muzikaal leider Pierre aan de beurt. Hij neemt, samen met Pieter-Jan, met ons de titelsong nog even door en een ander up-tempo nummer voor de dames. Gelukkig zingen we het up-tempo nummer tijdens de voorstelling in de coulissen waardoor we straks nog even stiekem kunnen spieken.

Iets na 12.00 uur is het lunchpauze. We maken hier gretig gebruik van. De kopjes soep en broodjes vinden allemaal een eigenaar en het is aardig stil. Onze melkboer Jos deelt vandaag de bekertjes melk uit en ensemblelid Gijs ziet zijn week rantsoen slinken. “Sorry” Gijs, we eten alles op J

Tegen 13.00 uur is de verkleedpartij op zijn top. De eerste doorloop gaat van start. De eerste keer ervaren hoe snel we van de ene outfit naar de andere moeten. Ik heb ze voor mezelf uitgeteld; 11 kleding wissels. Volgens mij veruit de meeste. Soms een race tegen de klok dus. Ben benieuwd hoe vaak ik, en velen met mij, tijdens de voorstelling de kleedkamer aan de binnenkant zal zien. Ik denk dat  we de hal maar als grote kleedkamer moeten inrichten. Heen en weer rennen kost namelijk tijd, en dat hebben we vaak niet. “Rennen met Evy” wordt “rennen met de BOV”.

Tijdens 1 van de grotere dansen, waar diezelfde ochtend een wijziging is doorgevoerd, is Greetje verheugd. Ik zie haar reactie. YES dit is beter en het gaat gelijk! Doel gehaald.

Na de eerste doorloop, met hoofdrolspeelster Roosje als onze “Priscilla” volgt vrijwel meteen de tweede. Omdat we twee hoofdrolspeelsters hebben komen zij natuurlijk ook allebei aan de beurt. De kleding laten we maar even voor wat ie is. Gewoon ons dagelijkse kloffie is even genoeg. Er worden wat scènes overgeslagen maar alle belangrijke stukken voor Jorina nemen we uiteraard wel door.

Om iets na 18.00 uur zijn we klaar. Nog even een toastje in de kantine, nog even wat drinken en dan naar huis om vervolgens om 21.30 doodmoe (maar voldaan) te verhuizen naar mijn bed. Morgen weer een dag.

Zondag 10.00 uur. Het merendeel van het ensemble is vrij. Alleen de solisten hebben orkestrepetitie maar iedereen is van harte welkom. Mooi, want nieuwsgierig als ik ben wil ik de muziek wel eens horen die The Valley Sound Bigband speelt. Wow!!! Cool!!! Wat een geluid zeg. En wat anders dan de cd’s of de piano waarmee we al die weken zo hard hebben gerepeteerd. Er worden veel technische dingen doorgenomen en Pierre en Pieter-Jan dirigeren om de beurt het orkest. Daarnaast helpt Pierre ons door wat nummers want, doordat het anders is, raken we ook de draad wat snel kwijt in 1 van de nummers. Komt goed. Volgende week zondag repeteren we met de gehele cast.

Tja, volgende week zondag…..en de week erna……repeteren, repeteren, repeteren. We mogen vandaag ( ik schrijf dit stuk op maandag) over een week weer onze intrek nemen in De Maagd. En dan is het bijna zo ver. Bijna 4 april, bijna première, bijna weer al die avonden waar je het uiteindelijk allemaal voor doet. Het gaat weer een mooi feestje worden. Een extra feestje, want BOV 60 jaar, da’s niet niks!