De eerste repetities zijn een feit

Vrijdag 4 april, première dag voor de BOV. Een mooi moment om alvast eens terug te blikken op afgelopen week.

Maandag kwamen we voor het eerst weer in De Maagd om de technische doorloop te “ondergaan”. Een technische doorloop is altijd 1 van de meest tijdrovende avonden voor aanvang van de productie. Tijdens deze doorloop maken we kennis met het decor wat er ook dit jaar weer geweldig uit ziet. Alle changementen worden doorgenomen en de zwarte balletvloer verandert al gauw in een wirwar van witte plakkertjes. De decorploeg moet immers weten waar alles komt te staan en het is voor ons als spelers wel zo handig dat het decor ook de gehele week op diezelfde plaats staat.

De kleedkamer indeling is dit jaar anders. Dat komt omdat we versterking krijgen van zo’n 20 dametjes van de balletschool. Onze kleedkamer verandert naar nummer 7. Ook prima en eigenlijk ook wel fijn. Vaste spiegels met lampjes, een luxe want voorheen moesten wij in de kleedkamer de spiegels altijd delen. Nu hebben we warempel een spiegel per persoon. Iedereen vind snel een plekje en dan begint het gerommel; wat een kleding! Alles hangt al snel uitgestald en op volgorde. Het lijkt wel een tweede filiaal van Kolder.

De doorloop zelf verloopt zoals altijd. Even puzzelen, uitmeten en wennen aan het toneel. We hebben er een paar meter rumte bij dit jaar dus sommige scenes moeten even opnieuw geplaatst worden. Dat kost nu eenmaal wat tijd maar iedereen is genoeg in de focus om het snel op te pikken. Om 23.20 stoppen we noodgedwongen. We hebben niet alles kunnen doen vandaag. Morgen weer een dag.

Dag twee hebben we eigenlijk de generale repetitie voor Roosje. Zij speelt de helft van de voorstellingen de rol van Priscilla Janvier. Een intensieve rol. Wat heb ik toch respect voor haar en Jorina.

We beginnen de avond met het “shoppen’ van een geheel nieuwe outfit; onze leger outfit. Er gaat een wereld van petjes, koppelriemen en kisten voor ons open. Die kisten dat is me wat, iedereen heeft ongeveer “maat kano” aan. 2 of 3 maten groter dan de eigenlijke schoenmaat. Daar moeten wij meisjes wel even aan wennen. En dan die koppelriem. Haakje eerst naar binnen en dan vastklikken. Jaja Hans da’s zo gebeurd maar heb je wel enig idee hoe snel wij allemaal weer UIT die hele outift moeten?  Ja die legeroutfit is HET ding dit jaar. Nooit gedacht dat ik nog eens met 2 post stieken om mijn benen op het toneel zou staan. ( Hoewel, er is nog een scene waar ik een post stiek om mijn enkel heb en dan praat ik al helemaal niet over dat andere stiek waar ik me nog mee bezig moet houden). Ja, ik heb duidelijk iets met stieken dit jaar.

De derde avond van de week heeft Jorina haar generale. Op deze avond kruipt zij in de rol van Priscilla. De verkleedsessie beginnen vorm te krijgen; wat is het toch superfijn om, als je haastig moet verkleden, hulp te krijgen. Na de legerscene staan er zo’n 6 man klaar om te helpen en wat verder in het stuk is daar Karlijn die me een helpende hand toesteekt.

Al met al lopen we weer zo’n 15 minuten in op de totale duur van de gehele productie. Die tijd zal nog wel wat korter worden gedurende de gehele speelreeks. Dan wordt het een geoliede machine.

Nog een paar uur en dan is het zo ver. De aftrap van een intensieve maar vooral gezellige anderhalve week. Een periode waarin we maar liefst 8 maal ons verjaardagsfeestje mogen vieren met het aanwezige publiek. Mijn toi toi-tjes liggen klaar, de laatste pulletjes worden verzameld. Ik heb er onwijs veel zin in. Tot in De Maagd!