bezoekje van de familie Janvier

De voorstelling van donderdag was voor velen van ons een “lastige”. Komt het door de rustdagen? Doordat je gewoon even uit je ritme bent? Ik weet het niet, maar bij een aantal van ons verliep het niet zoals we graag zelf wilden. En daar baal je van. Tenminste, ikke wel. Ik neem je graag mee op reis door onze 5e voorstelling…..

Tijdens de openingsscene had de familie Janvier een fotograaf uitgenodigd. Deze “onbekende” gastrolspeler / figurant stond gezellig met ons op de bühne. Zo kon hij foto’s maken. Later bleek hij “Pim Janvier” te heten. Toch familie dus. Zal wel ergens een verloren neef zijn.

Tijdens deze voorstelling kroop ik in de huid van schoonmaakster. Ik heb de dans ingestudeerd als “back-up” van 1 van de vaste dames en vanavond mocht ik in mijn schoonmaakschort met mattenklopper de bühne op. Met deze extra dans heb ik maar liefst 11 verkleedpartijen tijdens de voorstelling. Konden we in het verleden nog wel eens stukken van de voorstelling bekijken achter het toneel of in de artiesten foyer, dit jaar is dat wel heel andere koek. Dat geeft niet hoor, ik doe het graag. Als de DVD straks beschikbaar is dan zie ik de voorstelling wel.

In de pauze kwam regisseur Arthur ons toespreken. Hij had veel beter van ons gezien en hij wist dat we het kunnen. CONCENTRATIE en  ENERGIE waren dus ook de keywords voor de tweede akte. Als je geen energie aan de zaal geeft, krijg je het ook niet terug. Voor ieder de schone taak om dus na de pauze te doen wat je moet doen. Bij de ene was dat “doorgaan zoals je bezig bent” voor een ander was dat “ nadenken waar het fout gaat, jezelf herpakken en een schepje er bovenop”.

Tijdens de tweede acte zag weer een hoop grappige dingen gebeuren achter de schermen. Of moet ik zeggen “naast de schermen”. Stage manager Tom zit namelijk aan de zijkant van het toneel en stuurt de decorploeg aan / geeft opdrachten door voor licht en zorgt er samen met zijn collega’s voor dat alle decorstukken boven ons hoofd op tijd naar beneden komen. Soms loopt ie voorbij en is hij aan het praten met iemand. Dat heb je echter niet altijd in de gaten en dan denk je dat hij het tegen jou heeft. Gisteren bedacht Tom dat hij een zuurstekje kon opeten. Dat kon ook wel, alleen ik denk dat ie meteen langs de tandarts kon om zij kiezen te laten repareren. Die dingen waren namelijk keihard. Niet veel later kwam ie voorbij en had hij zo een stekje dwars voor zijn ondergebit gedaan. Hij leek wel een beetje op Quasimodo.

Tom heeft tevens laten zien dat hij ook kan dirigeren. Zwaaiend met een stokje (was het een stokje van een suikerspin?) stond hij voor het scherm waarop hij alles kan volgen wat op het toneel gebeurt. Toen onze Pim Janvier foto’s ging maken in de coulissen van hetgeen er op het podium gebeurde vond Tom dat ie best de billen van Pim kon gebruiken als drumstel (met datzelfde stokje).

Na afloop van de voorstelling drinken we altijd nog wat in de foyer. Na een poosje bleek dat we wel heel speciale gasten in de zaal hadden; de ECHTE familie Janvier (van de kermis) was aanwezig. Hoe geweldig was dat! De foto’s van deze aardige mensen zijn te vinden op facebook. Het leukste is dat “Tante Marie van de Bots”, voor ons een fictief bedacht persoon in het stuk, ook ECHT heeft bestaan. Ook melkboer Mulders komt eerdaags de voorstelling bekijken. Wat ontzettend leuk om te weten dat deze mensen de tijd nemen om te komen kijken.

Ow enne, regisseur Arthur……..die riep na afloop bij de artiesten foyer dat we het veel beter hadden gedaan……gelukkig maar. Op naar voorstelling nummer 6!