We komen er aan!

De kleedkamer spiegels vol met succeswensen!Hallo Maagd, hallo kleedkamer, hallo artiesten foyer! Daar zijn we weer! Wat zijn wij blij je weer te zien, ons plekje te zoeken en jou weer ons thuis te maken voor de komende 2 weken. We hebben er naar toe geleefd, hard gewerkt en we zijn er bijna klaar voor: 6 voorstellingen (en een Zonnebloemvoorstelling) staan al maandenlang genoteerd in onze agenda’s.

Ik neem jou als lezer weer graag mee in onze reis naar Amsterdam waarbij ik wederom al onze belevenissen, ontroerend of lachwekkend, zal vertellen. Dit keer niet alleen vastgelegd door mij, maar zeker ook door al die onmisbare mensen om mij heen;  de gehele cast van Ciske de Rat.

De afgelopen drie avonden waren we druk in de weer; dinsdag begonnen we met een technische doorloop. Een doorloop die we allemaal een beetje vrezen omdat ie altijd heel lang duurt en omdat we dan, na een avond hard werken, het hele stuk niet kunnen spelen.

Bij binnenkomst was het meteen een soort “spoorzoekertje” Ik snap het wel, men wilde natuurlijk graag in de sfeer blijven van ons dagje uit in Amsterdam. De kleedkamer indeling was namelijk ver te zoeken en dus moest je even gokken waar je kleding hing. Nou was het aan de andere kant ook een kwestie van logisch nadenken, want iedereen zat al snel weer op zijn oude vertrouwde plekje.

Tijdens de eerste repetitie waren er tal van kleine lachwekkende situaties die ik jullie niet wil onthouden. Zo was Hans, onze steun en toeverlaat qua rekwisieten, er heilig van overtuigd dat de kerstballen die in de boom hingen onbreekbaar waren. Helaas Hans, in de eerste de beste bocht vlogen de kerstbalscherven ons rond de oren. Dat euvel hebben we dus de volgende dag maar meteen opgelost. Hoewel, scherven brengen wel geluk, misschien moeten we er gewoon iedere avond voor aanvang 1 kapot gooien?

Dat iedereen nog even moet zoeken naar het hoe en wat was goed te merken. Zo kwam Nico gewoon tijdens een scene opwandelen en ging op de eerste de beste vrije plek zitten onder het mom “ach dan zit ik in ieder geval” waardoor Annemiek op haar beurt ongerust was waar haar buurman bleef. Jos realiseerde zich niet dat zijn microfoon nog aan stond en vroeg of ze nog naar de Grebbeberg moesten.

Er wordt ook gelet op detail; Wietske kreeg het dringende verzoek haar rode stola niet te dragen bij het rode truitje van haar “zoon” want dat vloekte. Ikzelf mag diezelfde stola niet aan omdat Britt en ik er dan hetzelfde uitzien.

Er was ook sprake van onderbroekenlol:

1 van de dames die zich verstopt in ons nieuwe huisdier had een Feyenoord broek aan…in een Amsterdams stuk… en de verkleed scene van Cis op het einde zorgde voor hilariteit in de coulissen; we wisten niet dat ze toen al van die hippe boxers hadden….Cis stond er kleurrijk bij.

De kinderen zorgen ook voor de nodige opmerkingen. Zo krijgen de kids iedere avond een ijsje uit de ijsco kar. Cathelijn mocht er ook 1 omdat ze ook nog een kind is. Volgens onze kindercast gedraagt ze zich in ieder geval wel zo…schatten zijn het toch he.

Al met al was die eerste avond toch een groot succes! We waren gewoon om 23.00 uur klaar en hadden het hele stuk doorgelopen. We hebben onszelf verbaasd!

De tweede avond verliep in het begin wat minder vlotjes. De techniek liet ons een beetje in de steek en zorgde ervoor dat we het orkest soms niet konden horen en zij ons niet. Dirigent Pieter-Jan deed zijn stinkende best en dat zagen we ook. We hoorden het alleen niet. Gelukkig was het in de tweede akte zo goed als verholpen en ging het al weer stukken beter.

Timing is “hot item” deze avond. Zo vroeg Ricarda “wat doet die tafel nou op” uhhhh…omdat het de scene is waar die tafel ook op moet staan…..JA maar dat is mijn scene…. RENNEN! Vervolgens knipt het licht aan en staat Ricarda daar alsof ze er al 5 minuten voor klaar was.

Andre zette zijn zang niet in tijdens het ACCAPELLA stuk omdat hij wachtte op de inzet van het orkest???

Lukas ging vol overtuiging af na een scene en realiseerde zich dat ie op moest blijven. Joost zijn tekst “jongetje, jongetje, waar ben je” Lukas zijn antwoord was een luide vloek.

Aan het begin van de tweede acte zette Serge vol overtuiging een nummer in. Helaas was het wel het verkeerde nummer, maar omdat beide nummers met hetzelfde akkoord beginnen was dat al snel opgelost.

Tijdens een nummer waarbij Jorina solo moest zingen zongen een paar enthousiastelingen lekker mee, met open microfoon want tja, wij moesten gewoon iets later inzetten. De dodelijke blik die ik ontving zorgde ervoor dat ik direct mijn mond hield.

Gisteravond, donderdag, hadden we de generale repetitie.

Wat een avond was dat! Ik verbaas me er iedere keer weer over. Alle puzzelstukjes, alle feedback van het artistieke team alles valt dan plotseling als een puzzel in elkaar. Muziek, dans, spel. Alles klopte opeens. Natuurlijk, verbetering is altijd mogelijk, maar tjonge jonge, wat was iedereen dik tevreden.

Tja wat moet je doen als je de tekst “Ciske pak je pet, dan gaan we” moet zeggen en Ciske is vergeten zijn pet überhaupt af te doen…..dan roep je er gewoon achteraan “of je boek” .

Van Marloes hebben we wel geleerd waar we het beste ons spiekbriefje kunnen opbergen. Waar dat is? Dat verklap ik nog even niet, dat is vast te zien tijdens de laatste aflevering van “Ciske in beeld”

Ja wat moet ik nog meer zeggen…we hebben er ongelooflijk veel zin in! De website van De Maagd heeft waarschijnlijk nog nooit zoveel hits gehad als de afgelopen dagen. Open stoelen tellen is een feest, we zijn namelijk zo klaar met het tellen van die 6!!!! stoelen die op dit moment nog leeg zijn. Verspreid over alle avonden wel te verstaan! Er staat al 3 maal UITVERKOCHT op de website! Wat zijn wij blij! Natuurlijk we moeten het nog waar maken, maar daar heb ik alle vertrouwen in. Wij gaan ons uiterste best doen om al onze bezoekers een geweldige avond te bezorgen. Met een lach, en een traan.

Nog 1 nachtje slapen en dan mogen we weer! We starten met een uitverkochte première!

Hoe we dat beleefden? Dat lees je zondag!