Ninja-dag

Alles heeft zijn tijd, (vrij naar Prediker) en voor alles staat een tijd! (MH)
Zaterdagavond lees ik in de Whats-app dat de pianiste ziek is. Na enig rond-appen waarin diverse namen de revue passeren hebben we gelukkig, of er nou jarigen zijn of niet, een vervangende pianist gevonden dus kunnen we er zondag flink tegenaan! De volledige eerste acte staat op de planning om gespeeld te worden, een behoorlijke uitdaging want het is dit jaar echt heel erg veel!

Over tijd gesproken; afgelopen donderdag, 19 februari, is het jaar van Mie d'n Os begonnen, in China wel te verstaan. Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van
21 december en aankomend jaar is het het jaar van de geit!
Zo is de eerste orkestrepetitie altijd op de eerste zondag volgend op as-woensdag!
Het is altijd een serie van vier repetities en ook altijd op een zondag. De maandag na de laatste orkestrepetitie is al sinds jaar en dag de opbouwdag in het theater en later in diezelfde week zijn er diverse doorlopen. Logisch vervolg is dan de première! Meestal op zaterdag en een enkele keer ook op een vrijdag. Dus als je wilt weten wanneer de première in 2016 is, dan is dat met bovenstaande gegevens heel simpel uit te rekenen..

De eerste orkest repetitie van de BOV is altijd mijn dag. Het begin van het aftellen.
En vandaag is het heel speciaal want het is vooral ook Ninja-dag! In Japan tenminste. De twee op z'n Japans spreek je uit als 'Nie' dus vandaar dat vandaag, 22-2-2015, zoveel keer 'Nie' is dat het vanzelf Ninja-dag wordt! Wat heeft dat te maken met de BOV zou je zeggen? Een Ninja gaat altijd goed voorbereid op zijn doel af. Een Ninja doet zijn werk voornamelijk onzichtbaar, behalve als het fout gaat. Een Ninja zie je meestal pas als de 'stofwolken' opgetrokken zijn en alles weer werkt, draait en loopt zoals het bedoeld is. Dat is nou precies wat een productieleider ook doet. Als je mij niet ziet dan loopt het als een zonnetje en zo niet, dan loop ik achter de feiten aan en is het redden wat er te redden valt… Behalve met de orkestrepetities!
En de enige Ninja, zonder maskertje deze keer, is de dirigent. Voor deze éne keer geef ik het regie-stokje aan hem over.
Lees hieronder en je zult begrijpen waarom ik Sensei P-J alle ruimte geef…

We zijn nét begonnen en het eerste kruis is al vermist. Vandaar dat het wat 'valsig' klinkt.
Roffels zitten wel in de derde en zesde maat dus de eerste maat begint met een toon.
We zijn nog geen 10 minuten bezig of we gaan al versnellen en crescendo voor maat 45.
Het mag ook allemaal wat grimmiger, wat dreigender! Toch blijft gelukkig hierna de sfeer onderling ontspannen ook al lijkt het in de muziek alsof het onweer ieder moment kan losbarsten..
186 tot 188 is half time feel en daarna wordt er weer gejaagd maar 59 gaat in één keer door
dus de herhaling is eruit. We moeten opschieten anders wordt het wel een hele lange voorstelling.
Johan loopt mee met het zooitje hiervoor.
Er zit een rare noot in (F tegen Fis) maar als deze nu heel overtuigend wordt gespeeld dan valt dit gelukkig niet op.

Vanaf hier reizen we door naar Amsterdam. Met je ogen dicht slenter je zo langs de grachten, midden door de Jordaan. Heerlijk om zo te kunnen reizen! Annemiek is 'Zeker', precies het woord dat Cis de man als accent weg moet leggen.
In de zeven maten rust hebben we een carillon welke er ook weer niet uitgeslagen wordt. Vervolgens gaan we weer vermaten, wat voor sommigen neer komt op 4 maten rust. D op G in de bas klopt dan weer wel. Ook de vamp is weer terug! Daar moet percussie wel even terugpakken. Voor het eerst hebben we een dubbele triangel dus moet er een stokje bij (of anders een zakmes?)!
Toontje hoger is er een stukje afzagen! Helaas zijn ze de klarinet vergeten maar dat gaan we niet tegen Annemiek zeggen.. Met twee verliefde mensen verandert dat de zaak! Dat schept voor Jan weer ruimte!
In welke toonsoort 17 zit da wit gin mens, het ziet zwart van de kruizen en onze choreograaf is volgens mij nu nog steeds op zoek waar of dat de harp staat (goed gedaan Frans!).
19 is in Ford piano crescendo en allemaal op één achtste noot, maar alleen voor diegene die dat kunnen! Alles mag hierbij wat breder gespeeld worden.
Tubilar bells klinkt als bij de Chinees dus gaan we toch over op pianosound.
Dit is voor de choreo echt nodig!
In 'lampje in de nacht' gaan we Ritenuto eerst neerleggen voordat we verder gaan.
We stoppen vandaag vlak voordat moeder sterft, die laten we nog een week in leven, 26 en 27 doen we volgende week!
Lage G in trompet is niet te halen dus draaien we gewoon het muziekboek om.
Je moet hier echt bij geweest zijn om de vaktaal van Sensei P-J te kunnen volgen dus de komende drie zondagen laat ik lekker aan hem over, ik heb er alle vertrouwen in!

Mocht je mij de komende productie achter de schermen rond zien lopen met een klein zwart maskertje...
Dan is de 'stofwolk' weer gaan liggen en draait alles weer als een zonnetje!
Fijne productie allemaal!

Martin Vrijmoeth,