De allerlaatste

De cast van Ciske de Rat met Dave Dekker.Vandaag draaien er in veel huishoudens wasmachines. Daarin zit niet zomaar kleding, daarin zit kleding van Ciske, Betje, tante Jans, moeder Marie en heel veel andere karakters uit de musical Ciske de Rat. Iedereen staat weer met twee benen op de grond, is weer aan het werk of naar school. Ciske leeft voort in onze herinneringen. En wat voor herinneringen. Ik neem jullie nog even mee naar afgelopen zaterdag en zondagmiddag.

De aantekeningenboeken van regisseur Diemer en choreografe Greetje worden steeds leger naar mate de voorstellingen lopen. En dat is voor ons het grootse compliment wat je als speler kunt krijgen. De feedback die er individueel is die komen ze altijd persoonlijk even bespreken en daar horen ook persoonlijke complimentjes bij.

Greetje gaf aan dat de lakens van de danseressen bij “handen uit de mouwen” wat aandacht verdienden. 1 van de lakens is namelijk een stuk korter iedere keer. Dus wordt er afgesproken dat er aandacht uit gaat naar het vasthouden van de lakens. Zo gezegd zo gedaan. De danseressen hebben er extra aandacht voor maar….wederom blijkt 1 laken korter. Conclusie; 1 van de lakens is gewoon standaard korter. Probleem opgelost. Greetje heeft de dames aangesproken op het feit dat 1 van de lakens gewoon korter is en dat men er dus helemaal niets aan kan doen. De allerlaatste voostelling viel mijn mond tijdens de voorstelling open ( en die van Greetje ook bleek naderhand) ; de lakens hingen allemaal gelijk aan de onderzijde……

Tijdens de voorstellingen deze week is de derdede BOV baby van dit seizoen geboren; Deirdre en Toby zijn trotse papa en mama geworden van Madee, een prachtig klein meisje. Namens de gehele cast en crew uiteraard van harte gefeliciteerd en heel veel geluk.

De mama van onze tweede BOV baby van dit seizoen kwam zondagmiddag ook even een kijkje bij ons nemen. We waren allemaal erg blij om Mijke even te zien. Mijke wilde ook graag degene ontmoeten die het kaartje heeft gekocht waarvan de opbrengst ( € 100.-) volledig naar het Ronald MC Donald huis in Veldhoven gaat. Het was een mooi moment om ze aan elkaar voor te stellen. Wat niet heel veel mensen weten is dat degene die het kaartje heeft gekocht een plaatsje heeft in veel harten van de BOV leden ( en andersom). Vorig jaar kwam BOV lid Bart om tijdens de verschrikkelijke ramp met het MH17 toestel. Juist zijn moeder kocht dit allerlaatste kaartje om met haar kinderen en kleinkinderen in de zaal te kunnen zitten.

En mama Elly van "onze" eerste baby? Die stond gewoon lekker met ons on stage. Zij beviel twee jaar geleden van haar eerste tijdens de productie en dit jaar had ze het goed uitgerekend en kon ze gewoon met ons mee doen.

Zaterdag beleefden we met zijn allen ook een bijzonder moment; we kregen bezoek van Dave Dekker, de “kleine” Ciske die in 2007 de première heeft gespeeld voor de toenmalige Koningin. Dave maakte een rondje backstage en de kinderen  konden allemaal met hem op de foto en kregen een handtekening. Na de voorstelling gaf Dave aan erg onder de indruk te zijn van de BOV. Een klein stukje uit zijn enthousiaste mail de volgende dag:

“Wat ik gisteravond heb gezien was echt een déjà vu. Het was net of dat ik zelf terug was in die prachtige tijd die ik heb meegemaakt toen ik zelf als kleine Ciske heb mogen spelen.

Het decor werkelijk prachtig gemaakt. De tekeningen en vooral het dubbele podium met trappen fantastisch bedacht. Het spel van de hele cast geweldig. De extra grappen, zoals de Meester Bruijs die bijna een hyperventilatie aanval krijgt als hij te horen krijgt dat zijn vrouw zwanger is, Pater de Goey die smokkelwaar onder zijn gewaad, ter hoogte van zijn kruis, bewaard, kleine Ciske die op het laatst niet vanachter de coulisse zingt maar in het midden van het podium te zien en te horen is en vervolgens in het podium verdwijnt, allemaal geniaal gevonden. Mijn complimenten hiervoor aan de decor ontwerper, regisseur en choreografe.

Wij hebben in ieder geval echt genoten van jullie prachtige voorstelling en ik ben blij dat ik iedereen van de cast, voor en na de voorstelling,  nog even heb kunnen zien en mogen spreken. Voor mij was dit ook weer een prachtige ervaring”.

Wat was het gisteren een emotioneel einde van de Ciske reeks! We namen afscheid van 11 enthousiaste, gedreven en talentvolle kinderen van de B-cast; Casper, Cicile, Senna, Joris, Julia, Femke, Florentine, Saartje, Cameron, Eline en Coen, jullie waren stuk voor stuk toppertjes! We hebben heel wat leuke dingen meegemaakt de afgelopen tijd.

Ik heb genoten van al mijn BOV collega’s. Dankjewel voor jullie leuke anekdotes die ik kon vastleggen. Volgend jaar zal het blog boek wederom aanwezig zijn! Dankjewel ook voor alle toi toi tjes, gezellige momenten, bemoedigende woorden, leuke spelmomenten, aanwijzingen en samenwerking. Ook het personeel van De Maagd, en met name Kees; hartstikke bedankt voor de gastvrijheid in de (artiesten) foyer!

Rond 17.00 uur namen we voor het laatst afscheid van ons enthousiaste publiek. Namens de gehele cast en crew van Ciske de Rat bedank ik alle toeschouwers voor de enthousiaste en warme reacties op onze productie. Wij hopen iedereen in 2016 terug te zien in De Maagd. Wat we dan gaan doen? Dat weten we helaas op dit moment nog niet, maar houd onze facebook pagina en website in de gaten want zodra wij weten waarmee wij u gaan verrassen dat leest u dit!