Grunnegs ler’n….da’s ja bijna niet te doen ja!

Maar de BOV gaat zo’n uitdaging niet uit de weg. Waar castleden vorig jaar voor de musical Ciske de Rat een Amsterdams accent aangemeten kregen (vanwege de Jordaanse afkomst van hun personages), wordt er dit jaar met enkele spelers gewerkt aan het Gronings accent. Een deel van het verhaal speelt zich af in Winschoten (Groningen) alwaar, zeker in de jaren ’50, weinig Algemeen Beschaafd Nederlands werd gesproken. Aan de bak dus!

Gelukkig hebben we hiervoor de perfecte coaches weten te vinden, die ons met plezier de “rollende R” en de “natte T” aan gaan leren. Janet Hakkeling en Linda van Sprundel, beiden geboren en getogen in de provincie Groningen, gaan onder coördinatie van Lonneke van Broekhoven (BOV-lid en logopedist) met de spelers aan de slag. Om ervoor te zorgen dat u als publiek het verhaal goed kan blijven volgen en verstaan, wordt niet gewerkt aan een Gronings dialect maar aan een Gronings accent. De coaches zijn hun missie reeds begonnen en de spelers zetten zich schrap: “Dou goud wat mout, zet altied deur, hol kop ter veur!”