Eerste orkestrepetitie

Vastenavond ligt alweer achter ons en traditiegetrouw is de eerste zondag hierop volgend de éérste orkestrepetitie van de Bov, een repetitie waarin we de éérste akte doornemen.
Het begint al goed; de lift in het CKB is in revisie dus het eerste kwartier staat in het teken van verhuizen van de theaterzaal op twee hoog naar de balletzaal op de begane grond. Eigenlijk wel in de lijn der verwachting want dit repetitieseizoen is het jaar van de locatie-verhuizingen sinds ons vaste repetitie- en decorbouw honk met de grond gelijk is gemaakt.

Toevallig is het vandaag ook zondag 14 februari, ♥ Valentijnsdag , dus speciaal is er voor de dames van het orkest gezorgd voor een verassing… (sorry mannen, volgende keer misschien voor jullie en sorry ook dames, de productieleider is al gesetteld!)
Dat de dames zeer content met hun verassing zijn blijkt later wel tijdens de repetitie. Vooral de strijkers-sectie kan maar moeilijk kiezen welk ‘instrument’ ze moeten hanteren, de iSnaar of de iPhone… Check Facebook maar, die werd tijdens de repetitie real-time bijgewerkt!

We hebben een groot orkest dit jaar, bestaande uit 16 personen. Niet alleen groot maar zelfs ook internationaal! Helaas is de altviool thuis gelaten. Niet met opzet maar die is lastig tot niet te vinden en wordt het meest gemist in “Jij maakt me blij.” Er wordt op dit moment nog gezocht buiten de landsgrenzen dus wordt alles uit de kast gehaald om er weer een spetterende productie van te maken!

Helaas zijn de aangeleverde partituren wederom ook deze keer niet optimaal! We blijven ons verbazen wat ons toegeleverd wordt en dat voor zoveel geld.
Dat maakt het extra knap dat in 4 repetities alles wel voor elkaar is.
De beschikbare partituren vormen gelukkig voor het Bov-orkest geen probleem, alleen het bijbehorende taalgebruik is zelfs voor een productieleider met Groningse ervaring niet altijd te volgen!

Zo beginnen ze in G met een aanloopje.. Is iedereen weer driftig aan het schrijven! Klinkt stukken beter zo!
De gitarist speelt op zich wat er staat en “Ik doe dat altijd, behalve als ik het niet kan!” is een uitspraak die zo op een tegeltje kan! 80 in vieren en 81 weer in tweeën maar wel gelijk op tempo: De dirigent slaat ze uit maar was wel te vroeg weg. 11A vervalt, 11B is a-capella dus we gaan verder met 11C.

De percussionist, alias ‘tiepmiep’, blijft helemaal alléén over met Pattie; wel jammer dat het gehele orkest straks boven in de Capitelenzaal van de Maagd zit en niet dicht bij de toneelvloer in de orkestbak want wie weet wat daaruit voortgekomen zou zijn..
Attacca doen we straks, nu eerst een warm bad, niet te direct maar iets wolligers, dus handschoenen aan! Staccato mag iets breder. Veel binden maar wel iets eerder loslaten is het devies in “Alles om mij heen”
Op de allerlaatste noot van “Johnny met de blauwe ogen” staat vanaf vandaag een krat bier dus mocht akte 2 ‘losser’ klinken dan weten we nu wat er in akte 1 fout ging!
“Yippee yippee yeah” wordt overgenomen door een platenspeler dus vanaf daar staat alles op losse groeven en op “Twintig procent” gaat er een typemachine overheen!

Over heel veel hierboven kan ik alleen maar zeggen; “daar had je bij moeten zijn” dus reserveer nu gelijk je kaartjes zodat je half maart kan beamen:

HET IS WEER EEN BOV-WAARDIGE PRODUCTIE!!

Hoogachtend,

Meneer van Rooden