Petticoat : de BOV flikt het weer

Dit jaar hebben we de voorstellingen van de BOV in twee gedeeltes. Gedeelte 1 is inmiddels voorbij en na drie dagen “rust”mogen we vanavond weer lekker doen wat we zo graag doen; het toneel op.

De voorstellingen van Petticoat zijn succesvol. Na een zeer goed jaar Ciske de Rat was het afwachten hoe het publiek onze voorstelling zou gaan vinden. Dat we ons geen zorgen hoefden te maken bleek al meteen na de première; het publiek was laaiend enthousiast. Ook de recensie die we maandag in BN de Stem kregen was lovend, evenals reacties op social media en uiteraard persoonlijke complimenten van onze bezoekers. De Gazet kopte zelfs met “de BOV flikt het weer”

Omdat ik eigenlijk dagelijks blog (en dat dus de komende dagen ook ga doen) blik ik nu in dit eerste blog nog even terug en neem ik jullie mee achter de schermen en naar de voorbereidingen in de aanloop van Petticoat.

Laten we beginnen met iemand even in het zonnetje te zetten. Want er is een prachtig decor ontworpen door Cees Warmoeskerken maar er was ook ontzettend veel schilderwerk. Ons BOV lid Ricarda heeft ontzettend veel uurtjes doorgebracht tussen de kwasten en kleurtjes verf. Wat een werk heeft zij geleverd. Buiten alle repetities dus ook zo ongeveer dagelijks boven de verfpotten te vinden. Zelf heb ik ook een paar uurtjes mogen meewerken. Een dankbaar en ontspannend klusje en leuk om te doen. Alleen een beetje jammer dat de “latex” niet meer uit mijn broek te wassen is. Goed spul, die verf!

Op dinsdag 8 maart “mochten” we eindelijk; de eerste doorloop in De Maagd. En wat verliepen die doorlopen goed! We speelden, zelfs op de eerste avond, de gehele voorstelling door. Het bleek al snel een ware verkleedpartij en soms een mooie versie van “ren je rot”. Persoonlijk heb ik 10 kledingwissels. Die moet je best timen want ook al zit er genoeg tijd tussen de twee momenten dat je op ’t toneel staat, er zitten ook ensemblenummers in die je backstage meezingt. En dan kun je dus niet met je jurk over je hoofd en je armen in het verkeerde armsgat staan. Maar goed, na twee avonden uittesten en ervaren lukte dat allemaal aardig. Soms ben je dan ook nog hulptroep voor iemand anders die een snelle kledingwissel heeft.

En dan is ie aangebroken; première avond; voor het eerst met publiek in de zaal dat een avondje uit is. Dat inmiddels toch wel hoge verwachtingen heeft. De toi toi tjes die iedereen weer heeft bedacht zijn super. Soms echte doordenkertjes maar stuk voor stuk uniek en leuk. Cast lid Ronald kocht maar liefst 6 kg M&M’s die hij in een grote vaas in de artiesten foyer plaatste. Ik kan vertellen; na drie dagen voorstellingen waren ze OP!

Tijdens de voorstelling gaat er soms ook wel eens wat mis. Vooral de scene met het mooie (loodzware) terrassetje heeft al voor de nodige commotie gezorgd. Zo zetten wat leden van de cast het setje tijdens een zangnummer op. Vervolgens komt er een scene waarin drie dames op de stoelen plaatsnemen. Echter, 1 van de decor heren bedacht “het setje staat er nog” en haalde alvast een stoel weg terwijl de gehele scene nog moest beginnen. Gelukkig hebben de dames dit goed opgelost. De dag erna bleek op het einde van dezelfde scene de handtas van 1 van de dames vast te zitten aan de tafelpoot. Zonder tas verliet Wietske het toneel. Omdat wij echter het setje daarna moesten afdragen moesten we dat wel snel stroomlijnen. Gelukkig bleef het tasje waar het zat en nam Annemieke het tafeltje, met bungelde tas, vlekkeloos af. Wat wellicht nog even leuk is om te weten; als het tafeltje op gaat doet men dan met 2 personen. Annemieke neemt het in haar eentje mee af. De eerste keer was dat wel even lastig want hoe pak je nou, zo elegant mogelijk, een loeizwaar tafeltje op. Annemieke deed dat gewoon even. Powervrouw.

De ontbijtscene heeft ook de nodige leuke momenten. Zo praat Roosje gewoon met haar mond vol en vloog de boterham van Jorn opeens over het toneel. Ik ben benieuwd of de aanwezige eieren gekookt zijnJ

Vanavond mogen we weer, ik heb er zin in. Nog 4 voorstellingen mogen we brengen. Twee daarvan zijn uitverkocht! Wat een succes! Tot morgen!

Ilse