De tweede ronde

Donderdag hadden we een soort van “tweede première”. Na een rust van maar liefst drie dagen was iedereen weer present voor de laatste vier voorstellingen. Diemer haalde het aan in zijn dagelijkse peptalk: wees je bewust van de valkuil dat er rust is geweest. Dat hebben we allemaal ter harte genomen. Iedereen was haarscherp en niemand wilde in die valkuil trappen. Dat gebeurde niet; de uitverkochte zaal ging nog net niet op de stoelen staan; wat een energie.

Deze laatste vier voorstellingen mogen we over bezoekersaantallen helemaal niet klagen; van de vier dagen zijn er drie uitverkocht! En ook de laatste van vanmiddag zit nagenoeg vol. Nog 14 mensen kunnen momenteel een kaartje bemachtigen voor de laatste Petticoat voorstelling. Wat ben ik trots op alle castleden en medewerkers! We hebben het gewoon wederom voor elkaar; iedereen die Petticoat gezien heeft hebben wij een top avond gegeven.

Vanuit de zaal ziet ons publiek niet wat wij achter de schermen allemaal meemaken. Daarom is er dit blog, om een tipje van de sluier, of in dit geval, de petticoat, op te lichten.

Aan het begin van de voorstelling van de eerder genoemde donderdag had het gaasdoek wel wat opstart problemen. Als zo een doek ook maar 3 seconden te laat opengaat dan heb je kans dat de boel in de soep loopt. Of rent. En zo geschiedde; een soort van kettingbotsing was het gevolg waarbij Roosje nog net niet uit haar schoenen werd gelopen door wat cast leden.

Dat spelers haarscherp opletten tijdens de voorstelling merkten we bij het nummer “hipper dan hip”. Ludwig zingt daar de tekst “en die laarzen zeg, affreus” maar Roosje had bij de kledingwissel haar laarzen per ongeluk al vervangen door schoenen, dus tja, Ludwig verving het woordje “laarzen” zonder problemen door “schoenen”. Een knap staaltje oplettendheid!

Achter de schermen is iedereen ook druk. Vooral na het indianen liedje speelt zich een leuk tafereel af in de hal bij de artiesten foyer; 4 dames boenen met Zwitsaldoekjes de twee heren af, want die strepen moeten wel razendsnel verwijderd worden. Het ruikt in ieder geval heerlijk.

Het indianenliedje zorgde gister ook voor hilariteit; Jurgen zakte namelijk tijdens de scene door zijn stoel en wist in een soort van hangende houding ( lang leve het decor) de hele tijd overeind te blijven. Kleedster Bianca heeft al een voorraad Pattexlijm ingeslagen.

We helpen elkaar ook met de soms hele snelle verkleedpartijen. Het is erg fijn om je vaste maatje dan naast je te hebben die, zonder al te veel woorden zorgt dat je er weer piekfijn uit ziet en je met de volgende scene de juiste kleding aan hebt. Dat t soms ook lastig is of een jurk nu aan of juist uit moet bleek gisteravond; Ellen B hielp Wietske “uit” haar jurk. Het was een heel gesjor want het bleek dat Wietske deze jurk juist “aan” moest. Tja dan kun je trekken en duwen wat je wilt maar dan blijft die jurk toch lastig. Vooral als de voering dan ook nog eens niet doet wat ie moet doen en Wietske uiteindelijk gevangen zat in een wolk van stof.

Ook in de kleedkamers gaat het er soms lachwekkend aan toe. Zo zit ik met 4 lieve dames in 1 kleedkamer en hebben we samen de grootste lol, delen we onze gedachten en genieten we ook met zijn vijven. Marion heeft de gehele voorstellingreeks al een haat / liefde verhouding met de kapstokjes van haar kleding. Die hangen nooit waar ze moeten hangen. Annemieke vergat gisteravond haar cateringtas ( we zorgen om de beurt voor een lekker hapje in de kleedkamer, de inwendige mens lust ook wel wat tussendoor) waardoor kennissen van haar door heel Roosendaal zijn gereden om bij haar thuis de tas op te halen met bakjes worst, kaas en komkommer. Bedankt Peter Bogers dat je dat wilde doen!

Nu tellen we af; nog 1 te gaan. Nog 1 keertje met zijn alleen een feestje vieren. Hierna nog 1 blog, mijn laatste, allerlaatste blog. Want vanmiddag neem ik afscheid, niet alleen van deze voorstelling maar van de gehele BOV cast en crew. Dat wordt dubbel genieten en intens beleven. Op naar De Maagd……