Gezocht: handige handjes op allerlei gebied!

Meehelpen aan een musical-productie; iets voor jou?

Het productieteam van Stichting BOV is één van de pijlers van ons musicalgezelschap. Elke productie begint met een droom, een idee, een concept. Wat de regisseur bedenkt, tekent onze vormgever. Dat ontwerp zet onze technische ploeg om in fraaie decors, de afdeling kleding begint met het uitwerken van patronen en de rekwisiteur filtert alle benodigde props uit het script. Dat vraagt niet alleen om handigheid, technisch inzicht en tijdsbeleving;  een eenvoudig idee is soms behoorlijk complex in uitvoering. En wat de regisseur in zijn hoofd heeft… Het vraagt ook om doorzettingsvermogen. Het kan namelijk tegenzitten. Het vraagt om te kunnen werken met deadlines; hoe hard je ook al gewerkt hebt aan een decor- of kledingstuk of het verzamelen van rekwisieten, zo’n première is ineens dichterbij dan je denkt.

Wij als vereniging boffen maar met zo’n club loyale vakmensen die in hun vrije tijd bouwen, stikken, naaien en verzamelen om van het fraaie toneelbeeld van een aanstaande productie één kloppend geheel te maken. Gelukkig heerst er naast een enorme hands on-mentaliteit ook een erg goede sfeer. Ons productieteam is een gezellige club met liefhebbers die van muziek, techniek, kleding en rekwisieten houden. Het kan ook niet anders want je trekt behoorlijk met elkaar op.

Voorbeeld Decor

In de week voor de première vindt de finetuning van het geheel plaats. Heerlijk rommelig, want repetities, soundchecken en afbouwen lopen door elkaar heen. De decorploeg laveert er steady-as-a-rock rustig doorheen, het kledingteam zet er de laatste knopen aan en zorgt dat alle kledingstukken in de juiste kleedkamers terecht komen en de rekwisiteur richt zijn tafel in zodat tijdens de uitvoeringen de acteurs niet misgrijpen. Het hoogtepunt is de productieweek waar je als toneelassistent tijdens het stuk meehelpt met de decorwissels. Je repareert of brengt nog een laatste wijziging aan in een kledingstuk of controleert en verplaatst nog net dat ene rekwisietenstuk omdat dat handiger uitkomt. En daarna, als beloning en ontlading, een gezellige nazit in de artiestenfoyer.

Wij zijn trots op onze, vaak onzichtbare maar oh zo onmisbare collega’s van het productieteam!

Ook zij zijn elk jaar weer in staat de lat, en dat is geen koplat, hoger te leggen. In 2016 wonnen we de Amateur Musical Award voor Beste Musical en ook het afgelopen jaar hebben we deze prijs in ontvangst mogen nemen. Daar kwam bij dat we ook genomineerd waren voor het beste toneelbeeld en regie. Daarmee wordt de betekenis van onze productietechnische ‘afdeling’ onderstreept! Dat mag wel eens gezegd worden.

Voorbeeld kleding

Dat gezegd hebbende: ons productieteam kan versterking gebruiken. Ben jij handig met hout, stof of in het bij elkaar zoeken van rekwisieten en heb je in de maanden september t/m maart een rustige planning: dan is meehelpen aan onze musical-productie misschien wel iets voor jou! Kom gerust op onze repetitiedagen kennismaken. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar onze productieleider Martin Hommel. (martin@stichtingbov.nl). Uiteraard kun je via Martin ook meer te weten komen over Stichting BOV. Genoeg geprikkeld of wil je nog net iets meer weten? Op deze link zijn de drie disciplines nog uitgebreider beschreven maar mocht je al staan te trappelen dan horen wij dat uiteraard graag!!

Voorbeeld van rekwisieten