BLOG - Masterclass van Nederlandse Musicalster

Voor velen een droom die uitkomt als niemand minder dan Stanley Burleson een masterclass geeft in het Facilitair Bedrijf in Bergen op Zoom! Lees hier het verhaal achter de masterclass in het blog van George Stander:

Sinds september 2017 zijn er verschillende groepen van de BOV bezig met het realiseren van mooie sponsoracties voor de komende productie van de PRODUCERS, zo ook ik..

Samen met alle andere leden van sponsorclub CHECK, komt het idee om een gerenommeerd musicalster naar Bergen op Zoom te krijgen voor een masterclass. Als ik dan de naam van Stanley Burleson zeg, zakt de hoop bij menig lid van deze club weg, “Wat??? Nee, George dit is echt te hoog gegrepen, dit gaat je/ons nooit lukken!”, aldus de gemiddelde mening, ”Deze man heeft het echt te druk, is vast veel te duur en zal dit toch niet willen”….

StanleyStanley

Maar wie niet waagt... en dus begon mijn zoektocht bij de man die qua prestaties en prijzen al de nodige jaren mijn aandacht heeft en die gerust een van de grootste sterren genoemd mag worden in het huidige Nederlandse musicalcircuit.

Na wat speurwerk vond ik een eerste opstapje bij zijn managementbureau. Daar kreeg ik uiteindelijk de bevestiging dat Stanley ”het wel leuk leek” en daarmee was de opening een feit….

Stanley

Daarna moesten de afspraken verder uitgewerkt worden. Ondertussen is de rest van de sponsorgroep enorm druk met de logistieke planning van deze dag. De eerste aanmeldingen verliepen wat stroefjes, maar bij uitbreiding van ons lokale musicalnetwerk zoals bijvoorbeeld bij TMC, kregen we wat meer hoop op het volkrijgen van deze unieke masterclass. Toen we eenmaal de actie op FB plaatsten, stroomden de aanmeldingen echt binnen. Alle 25 plaatsen waren geboekt en de eindfase was ingegaan.

20 januari

9.00 Er staat nog een volledige dag repetitie op het programma, alvorens de masterclass kan beginnen.

14.00 Andrea en Ellen Buys hebben intussen de bekende/en minderbekenden van de WIZ, met GOEDEMORGEN, NIEUWE DAG, een stevige warming—up gegeven, zodat we ons als één ensemble aan Stanley konden presenteren. Daphne Martin ontpopt zich als de perfecte PA zodat ik gewoon verder kan gaan met mijn eigen repetitie en zorgt er mede voor dat Stanley een fijne ontvangst heeft De lekkere koffie en thee staan op tijd klaar én natuurlijk ook DE BOV koeken (nogmaals dank, Jos!!).

Als om 14.45 de laatste repetitie klaar is, trek ik mijn jas aan om Stanley op te vangen. Eenmaal gearriveerd en kennisgemaakt neem ik hem mee naar de kleine repetitieruimte om de laatste zaken door te nemen.

15.00 is het dan zover en stel ik Stanley met gepaste trots voor aan de enthousiaste deelnemers.. We zijn los. Het ingestudeerde nummer wordt voorgedragen om de spanning er een beetje af te halen. Dat lukt..

Daarna neemt hij -meer dan geplande- tijd voor vragen van de deelnemers. Lenny vraagt zich bijvoorbeeld af hoe hij zich in een rol als De Dood in Elisabeth weet te plaatsen. Meer boeiende vragen én antwoorden volgen nog. Hierna besluit hij om de hele club in kleinere groepjes te verdelen en het ingestudeerde stuk nogmaals te bekijken. Ook hier geeft hij weer duidelijke tips. Al snel is het helder hoe een professionele speler/acteur/danser als hij, deze oefeningen uitvoert. Zeer bruikbaar!!

StanleyStanley

Dan breekt de wat meer gespannen fase aan: die van de individuele stukken! Toch altijd spannend! Stanley kiest random kandidaten uit. In volgorde mogen Jos Groffen (Koninklijke Olie -The Wiz), Sawinah Roctus (Let me be your star- Smash), Albert-Jan Verhees (Van haar houden- Belle en het beest), Anouk Goossens (eigen stijl dans), Patty Tolk(Het is over - Annie MG Schmidt)  en Vera Willers (Home -Belle en het Beest) laten zien/horen. En dat doen ze allemaal vol overgave. Stanley kan bij geen enkel optreden echt stil zitten en neemt zichtbaar elk optreden volledig in zich op. Waarna hij er bij iedereen zijn adviezen/tips over meegeeft.

StanleyStanley

Als top van de middag sluit hij zijn iPhone aan op de installatie en zien we een perfecte versie van ZIJN Mr Bojangles… stil in de zaal…en genieten.. Ja, we maken hier iets bijzonders mee!!

Stanley

Tijd om hem officieel te bedanken en dat doen we met een lekkere fles wijn, en twee vrijkaarten voor de Producers, wie weet..

De middag loopt op zijn einde en Stanley neemt echt alle tijd voor de semi-verplichte fotosessies!

Stanley

Ellen Goddrie en Roel Soffers wachten ons op met een heerlijk glaasje bubbels en we drinken achteraf met een grote groep genodigden en eten onder het genot van de hapjes van Slagerij Krijnen. Stanley heeft geen haast en praat gezellig mee.

Het was een fantastische middag met een ontzettend hartelijke man!!

Stanley, bedankt!!!

Vriendelijke musicalgroet,